טיפול בבעיות בבלוטת התריס

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

בעיות בבלוטת התריס אינן נדירות בחברה של היום. הסיבה לכך היא שאנשים חיים יותר, סובלים מלחץ רב יותר ואוכלים יותר מזונות מעובדים.

הבעיה הנפוצה ביותר של בלוטת התריס היא תת פעילות של בלוטת התריס. מצב זה מתרחש כאשר בלוטת התריס אינה מייצרת מספיק הורמונים כדי לענות על צרכי הגוף. תת פעילות בלוטת התריס עלולה לגרום לתסמינים רבים כולל עלייה במשקל, עייפות, עצירות, עור יבש, דיכאון, כאבי שרירים וכאבי פרקים.

הטיפול בתת פעילות של בלוטת התריס כולל בדרך כלל טיפול סינתטי בהורמון בלוטת התריס (euthyrox). המינון של תרופה זו ייקבע על ידי רופא בהתאם לצרכי המטופל ותוצאות בדיקות המעבדה.

בלוטת התריס, הממוקמת בצוואר, היא איבר קטן בצורת פרפר שצריך לתפקד היטב כדי שהגוף יעבוד כרגיל.

בלוטת התריס מייצרת הורמונים המווסתים את חילוף החומרים, קצב הלב והמשקל. כאשר בלוטת התריס אינה מייצרת מספיק מההורמונים הללו, זה נקרא תת פעילות של בלוטת התריס. התסמינים של מצב זה הם עייפות, עלייה במשקל ורגישות לקור.

הטיפול במצב זה כולל נטילת תרופות כגון Synthroid או Cytomel או כדורים משולבים T3/T4 או תוספי מזון טבעיים כמו אבקת אצות תמצית. עם זאת, ישנם טיפולים רבים אחרים זמינים בהתאם למה שהרופא שלך ממליץ עבורך.

בלוטת התריס היא בלוטה אנדוקרינית בצורת פרפר הממוקמת בצוואר, ממש מתחת לתפוח אדם. הוא מייצר הורמונים השולטים בקצב חילוף החומרים ומשפיע על גדילה, התפתחות ותפקוד המוח. הורמוני בלוטת התריס נקראים תירוקסין (T4) וטריודוטירונין (T3).

בלוטת התריס יכולה להיות מושפעת ממספר מצבים רפואיים כגון פעילות יתר או תת פעילות של בלוטת התריס, מחלת השימוטו, חשיפה לקרינה, תרופות מסוימות כולל ליתיום ואמיודרון בין היתר. הטיפול במצבים אלו כולל טיפול תרופתי להחלפת ההורמונים החסרים או טיפול ביוד רדיואקטיבי.

טיפול בבעיות בבלוטת התריס באמצעות תזונה

בלוטת התריס היא בלוטה קטנה בצורת פרפר, הממוקמת בבסיס הצוואר שלך. הוא מחובר לחזית קנה הנשימה דרך תעלה צרה הנקראת "תעלת בלוטת התריס".

בלוטת התריס מייצרת הורמונים השולטים באיזו מהירות הגוף שלך משתמש באנרגיה, מייצר חלבון ומשתמש בשומנים וכולסטרול. הורמונים המיוצרים על ידי בלוטת התריס כוללים תירוקסין (T4) וטריודוטירונין (T3).

מאמר זה ידון כיצד לשמור על אורח חיים בריא בכל הקשור לתזונה על מנת לטפל בבעיות בבלוטת התריס.

בלוטת התריס היא בלוטה בצורת פרפר בצוואר המייצרת הורמונים המווסתים את חילוף החומרים.

אחת הסיבות השכיחות להיפותירואידיזם היא מחלת השימוטו, הפרעה אוטואימונית שתוקפת והורסת את בלוטת התריס.

ניתן לטפל במחלת השימוטו באמצעות תרופות, אך ניתן לטפל בה גם באמצעות תזונה.

רכיבי התזונה החשובים ביותר עבור אנשים עם תת פעילות בלוטת התריס הם סלניום, יוד, ויטמין D3, אבץ וברזל.

סלניום חיוני להמרת T4 ל-T3 שעוזר לווסת את חילוף החומרים. יוד מסייע בייצור הורמון בלוטת התריס וויטמין D3 מסייע בספיגת יוד בגוף. אבץ וברזל מסייעים ברמות האנרגיה וייצור הורמון הגדילה בהתאמה.

ישנן דרכים רבות לטפל בבעיות בבלוטת התריס באמצעות תזונה. אחד מהם הוא על ידי נטילת תוספי מזון טבעיים, אותם ניתן למצוא בחנות הבריאות המקומית שלך. הנפוצים ביותר הם הבאים:

  • ויטמין D3: תוסף זה מסייע בספיגת סידן וזרחן, אשר בתורם עוזרים לווסת את ייצור הורמוני בלוטת התריס. זה גם עוזר לירידה במשקל ולכוח השרירים.
  • סֵלֶנִיוּם: מינרל זה נמצא בפירות ים, בשר, ביצים, דגנים ובכמה צמחים. זה עוזר בוויסות ייצור הורמוני בלוטת התריס וכן בשיפור מצבי הרוח והתפקוד הקוגניטיבי.
  • יוֹד: נמצא באצות, פירות ים, מוצרי חלב, ביצים ומלח יוד. יוד נחוץ לתפקוד תקין של בלוטת התריס מכיוון שהוא מווסת את ההורמון
  • מעבר לתזונה מדויקת בעבור הבעיה המאובחנת. ייתכן ובחלק מהמקרים יהיה צורך במעבר לתחליפים בריאים  (למשל, ממתיק סוויטאנגו במקום סוכר)

המאמר נכתב באדיבות סוויטאנגו

אמיר אילון

אמיר אילון

הרפואה ממשיכה להתקדם בקצב מסחרר וקשה לעמוד לבד בקצב של החדשנות בעולם הרפואה.

הרפואה המעשית לוקחת את כל מה שעובד ברפואה ומיישמת אותו הלכה למעשה.

ואני כאן - כדי לעזור לך להבין קצת יותר על הרפואה והחדשנות שבתהליכים הרפואיים.

רפואה מעשית

הרפואה ממשיכה להתקדם בקצב מסחרר וקשה לעמוד לבד בקצב של החדשנות בעולם הרפואה.

הרפואה המעשית לוקחת את כל מה שעובד ברפואה ומיישמת אותו הלכה למעשה.

ואני כאן – כדי לעזור לך להבין קצת יותר על הרפואה והחדשנות שבתהליכים הרפואיים.

כתבות אחרונות